web analytics

Kennis van Leren

Goed onderwijs begint bij begrijpen hoe leren werkt. Niet als losse inspiratie, maar als onderbouwde basis voor visie, beleid en lespraktijk. Bij Cube noemen we dat kennis van leren: een rijke kennisbasis gevoed vanuit de leerpsychologie, neuropsychologie en onderwijswetenschap. Deze kennis vormt de ruggengraat van onze benadering, en is essentieel voor onderwijsorganisaties die duurzaam willen ontwikkelen.

Wat kennis van leren omvat

Kennis van leren gaat over hoe je tot optimale leerontwikkeling kunt komen; hoe het brein informatie verwerkt, hoe motivatie en geheugen samenhangen, en wat leerlingen helpt om complexe kennis op te bouwen. Het gaat over effectieve lesopbouw, transfer, inzichtelijk, en betekenisvol leren.

Kim de Jong, eigenaar Cube Consulting onderwijs
Expert Kennis van Leren
MaillinkedIn – 06-53664523

Maar ook over verschillen tussen leerlingen in tempo, stijl of ontwikkeling. Dit alles koppelen wij aan de dagelijkse onderwijspraktijk, van kwalitatieve lessen tot gefundeerde (strategisch) beleidsplannen. Onderwijsorganisaties maken voortdurend keuzes. In lesvoorbereiding, lesmethodes, onderwijsvormen,  schoolontwikkeling, beleid. Keuzes die vaak impliciet blijven of gebaseerd zijn op aannames. Door kennis van leren expliciet te maken, ontstaat een gedeeld referentiekader. Het waarom van keuzes goed begrijpen is dè basis voor draagvlak en gefundeerde ontwikkeling.

Betekenis voor onderwijsprofessionals

Voor docenten betekent dit dat zij begrijpen waarom bepaalde didactische strategieën effectief zijn en in welke context. Voor schoolleiders betekent het dat zij op gefundeerde wijze kunnen sturen op onderwijskwaliteit. En voor bestuurders betekent het dat zij investeringen, innovaties en keuzes kunnen afstemmen op wat aantoonbaar werkt voor het leren van leerlingen.

Kennis als richtinggevend kompas

Kennis van leren biedt daarmee niet alleen inzicht, maar ook richting. Het maakt het onderwijs sterker, consistenter en toekomstbestendiger. Niet door vast te leggen hoe het móet, maar door scholen in staat te stellen hun eigen koers te bepalen met kennis als kompas.

Bij Cube gebruiken we deze kennis als uitgangspunt in alles wat we doen. In ons Didactisch DNA-model, professionalisering via de Cube online Academy, schoolanalyses, visietrajecten en veranderstrategieën.

Wie bouwt aan goed onderwijs, begint met de fundering: kennis van leren.